RE-flower IV

Som overskriften antyder, er det ikke første gang, jeg arbejder med blomster.
Jeg kan godt lide blomster.
Men det er også ordet i sig selv – re-flower, jeg har optaget.

Jeg bruger ofte og gerne præfiks RE, når jeg taler om mine ting, min kunst.
Men RE-flower er mere end en titel. Det passer til krop og sind, som når en organisme er heldig med transplanteret væv. Det er blevet optaget.

RE-flower IV (no. 5)

RE-flower IV (no. 5), 2012

Serien ”RE-flower IV” består af blomster og pinde. Pinde og blomster.

Pinde:
Der er et frame-painting [1] tilbage fra 1989, hvor rammen bestod af sorte murerspande kun holdt på plads af lange pinde. Destrueret, men afbildet i kataloget Red Herring [2].

Der er også den store ”tømmerflåde” med handicap-malerier [3] fra udstillingen i Kunstbygningen, Aarhus, i 2007, hvor jeg udstillede som gæst på kunstnersammenslutningen Guirlanden’s udstilling med titlen Ø [4].
Den ”flåde” ville aldrig have kunnet stå oprejst uden pinde.

Og endelig: Sticks [5] fra 2011. De farvede fundne pinde.

Blomster:
I 1991 lavede jeg et maleri [6], et re-painting af et serigrafi, jeg havde lavet i 1987 under et ophold på St. Restrup Højskole. Motivet var en kastanjeblomst fundet i nærheden.

Der er billedet med de tre svævende blomsterbuketter [7] fra 2004, som min ældste datter, Liv, fik i konfirmationsgave. Alle blomsterne er fotograferet over en årrække i familiens kolonihave.

Der er også de samplede billeder fra 1992 – The Grand Tour [8].
Fotos af kunstens mesterværker fra europæiske museer, samlet til ét billede.
Jeg ser disse ”samlinger” som buketter. Værker, jeg har plukket og arrangeret i virtuelle samlinger.
På omslaget til bogen er der et blomstermotiv [9]. Et udsnit af et maleri af Ambrosius Bosschaert [10].
I forordet skrev jeg: Tulipan, akeleje, fransk anemone, almindelig hyacint, roser, krokus og morgenfrue. En lille buket i et åbent vindue. Det umulige repræsenteret i et sammenfald af tider.
Datidens blomsterbilleder var en symbiose af iboende skønhed og magt. Blomster indsamlet fra hele verden og forædlet til menneskelig frisættelse.

RE-flower IV indskriver sig i en kommunikation. Magt er fraværende, men der er skønhed, taknemmelighed og noget andet.

Link to more works in RE-flower IV: http://www.janskovgard.dk/wordpress/?cat=23
Link to reference in English: http://www.janskovgard.dk/pdf/reflower4.pdf
_____________________________

[1] Frame painting: http://www.janskovgard.dk/test.php?image=red/11_550.jpg
[2] Kataloget Red Herring:  http://www.janskovgard.dk/test24.php
[3] Handicap Painting:  http://www.janskovgard.dk/test.php?image=handicap/8_550.jpg
[4] Ø: Danish letter: It means ”island” in Danish
[5] Sticks: https://janskovgard.wordpress.com/2012/03/20/sticks/
[6] Re-painting (kastanjeblomst): http://www.janskovgard.dk/images/blog/kastanje_550.jpg
[7] De tre buketter: http://www.janskovgard.dk/images/blog/liv1.jpg
[8] The Grand Tour: http://www.janskovgard.dk/test20.php
[9] Bogen The Grand Tour: http://www.janskovgard.dk/test7.php
[10] Ambrosius B0sschaert the Elder, 1573-1621. Maleriet fotograferede jeg i 1990 på Musée du Louvre, Paris

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s