RE-paint ONE

Med denne serie er titlen ændret fra RE-flower til RE-paint. Fra flower til paint. Det betyder ikke, at RE-flower er et overstået kapitel, men snarere at der er noget andet, der er begyndt.
RE-paint introducerer maling.
Præfikset RE henviser til, at jeg har været der før, men i modsætning til min praksis i 90’erne, hvor det var egne værker, der blev gen-malet og gen-fotograferet, et generationsarbejde, er der intet forlæg her. Der henvises til selve akten, det at male. Dét har jeg gjort før, og det vil jeg gerne gøre igen. Hvis jeg havde kunnet, ville jeg have gjort det for længe siden.

Serien er blevet til i det sene efterår på grænsen til vinter, i de kolde måneder, hvor der kun er lidt lys.
I et af billederne introducerer jeg kamillen, som er noget af det eneste, man kan finde på en stubmark i december. Landmanden har sprøjtet, så intet kan gro, bortset fra ”den udvalgte” afgrøde. Det er hele ideen med at sprøjte. Det, der så pænt hedder monokulturer. Men så var der lige kamilleplanten, hvis iboende trodsede giften. Måske den genetisk gemmer sig bag den udvalgte afgrøde, eller måske den bare generelt er sej. Hvad ved jeg, – under alle omstændigheder er det smukt.

re-paint (1a)

RE-paint (no. 1a), 2016

RE-paint (no. 1a)

Detalje (RE-paint no. 1a)

Og nu, hvor jeg er i gang med at skrive, vil jeg gerne sige noget om netværk og relationer. Jeg er ingen netværkskunstner, og jeg ønsker nok ikke at blive det. Jeg får tilsyneladende let kunstforstoppelse.
Men jeg er glad for relationer og gerne flere. Uden dem ville jeg være mere ensom end ensom. Det slog mig i går, hvor vi var forbi sommerhuset i Udbyhøj ved Randers Fjord.
Udbyhøj er langt ude, og vi har intet netværk der, til trods for at vi har haft ejendommen siden 2005. Men vi har relationer. Bl.a. er der en mekaniker i Holbæk J, der laver min bil. Men der er også en grævling, som vi aldrig har set. Den bruger grunden, når vi ikke er der. Vi deler den, grunden, om man så kan sige. Det ved vi, fordi den i den sene sommer pløjer plænen op i jagt på larven fra gåsebillen. Den har også været der for nyligt. Det kunne vi se i går, hvor den, sikkert forgæves, havde prøvegravet her og der.

Link til flere fotos fra serien RE-paint ONE: http://www.janskovgard.dk/wordpress/?cat=38

Reference in English: http://www.janskovgard.dk/pdf/repaint1.pdf (to be posted soon)

Aarhus, december 2016
Jan Skovgård

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.