RE-flower 10 (bouquet)

”Tulipan, akeleje, anemone, almindelig hyacint, roser og morgenfrue.
En lille buket i et åbent vindue. Det umulige repræsenteret i et sammenfald af tider.”

Ovenstående citat er hentet fra min bog The Grand Tour[1] fra 1994, der præsenterer mine samplede fotos af mesterværker fra Europas kunstsamlinger og museer.

Citatet stammer oprindeligt fra en anden bog, jeg husker ikke titlen, og beskriver et blomstermaleri af Ambrocius Bosschaert the Elder (1573 – 1621) ”Little bouquet in an arched window”

I Bosschaerts maleri gemmer der sig noget mere under overfladen af åbenlys skønhed: blomster fra alle oversøiske dele af det hollandske kolonidømme er hentet ind, anbragt i en vase og sat til at blomstre samtidigt. De smukke blomster som billede på magt og rigdom.

Nu refererer jeg til maleriet igen. Den aktuelle serie, RE-flower 10, er også buketter. Smukke og som i Bosshaert’s maleri med en ambition om ”noget mere”.

reflower 10 (bouquet)

RE-flower 10 (no. 2), 2016

Link til flere fotos fra serien RE-flower 10: http://www.janskovgard.dk/wordpress/?cat=39

The Grand Tour, 1994

The Grand Tour [1], (cover)

Reference in English: http://www.janskovgard.dk/pdf/reflower10.pdf

Aarhus, december 2016
Jan Skovgård

Ps:
De aktuelle buketter består af dels uspecificerede vækster fra ”det åbne land”, dels snitblomster fra Meny, der er en dagligvarebutik indenfor rækkevidde. I modsætning til ovenstående citat har jeg ikke botaniseret i navne på de respektive vækster og blomster, men for dem, der ikke kender dagligvarekæden Meny, kan jeg oplyse, at den tidligere har heddet både Favorit og SuperBest. Måske nogen kan huske, hvordan bl.a. den dagligvarekæde i årene 2009-14 gentagne gange var i medierne på en lidet flatterende baggrund. Det var noget med dårlig hygiejne og ompakning af gammelt kød.

[1] The Grand Tour, Husets Forlag, Århus, 1994, ISBN 87-7483-321-9

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.