Kamille

Imellem vores ejendom og havet ligger der en mark. Den er flad som en pandekage og mere end 1 km lang. Marken er på begge sider afgrænset af læhegn af nåletræer, der har set deres bedste dage. Området kaldes Havskifterne og består af gammel havbund. Det bliver det nok igen 🙂
Landbruget har igennem mange år forsøgt at forædle jorden ved bl.a. at dyrke korn, men det er fortsat med et ringe udbytte, ligesom marken tilbagevendende delvist oversvømmes af saltvand.

Man kan se havet fra ejendommen, og den del af året, hvor landmanden ikke har en afgrøde på marken, kan man gå til vandet. Her 5 måneder efter høst er der stadig stubmark. Ved du, hvordan det er at gå i en stubmark? Jeg kan oplyse, at der ikke sker så meget. En gang imellem er der en fugl, og det sker også, at man skræmmer noget vildt, der har ligget og trykket sig i læhegnet. Men det er ikke hver gang. Kigger jeg ned i marken, sker heller ikke ret meget her. Ud over stubbene fra sommerens korn er der næsten ingenting. Men det er her, jeg møder kamillen. Og bortset fra noget tabt korn, der har spiret og gror, er kamille-planten det eneste grønne. Udfordrende, hvordan den kan være vital her i januar, hvor næsten alt andet er gået i dvale.

Det er på dette stykke mark, frem og tilbage, at jeg har tænkt en tanke. Det er her, jeg har formuleret mit ”manifest”. Et manifest, der ikke eksisterer som en nedskrevet helhed trods ambitioner. Måske det aldrig sker, men jeg har besluttet, at kamille skal udgøre den visuelle identitet.

Januar, 2017

kamille2.jpg

Kamille 10 (no. 2), 2017

kamille2 detalje

Kamille (no. 2), detalje

Link til flere fotos fra serien Kamille: http://www.janskovgard.dk/wordpress/?cat=40

Reference in English: http://www.janskovgard.dk/pdf/kamille.pdf

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

