Udsyn (Looking Out)

Se ud ad dit vindue. Dette er en øvelse. Hvis du har en udsigt, se venligst bort fra, at det er en udsigt, du kender. Forestil dig, at det er allerførste gang, du kigger ud og ser denne udsigt.
Til trods for at du nu aldrig har set denne udsigt, er den næppe voldsomt overraskende.
Du kender ikke lige denne specifikke udsigt, men der er alligevel ikke noget, du ikke kender.
Du ser noget, du aldrig har set før, – og alligevel ikke: Udsigten består jo af lutter velkendte elementer. Hvis man tager bestanddelene én for én, er det ikke ukendt land, – du har set det hele før.

Det er sådan, jeg har det det med billedkunst.

Men nu tilbage til øvelsen: Du kigger ud ad vinduet. Det, du ser, kan du vælge at opfatte som overvejende positivt eller det modsatte og alt derimellem. Det afhænger af øjnene, der ser, som man siger. Du kan vælge at hæfte dig ved den store himmel, de orange tage, eller bare alt det grønne. Et positivt syn.
Men du kan også vælge at hæfte dig ved, at det regner for du-ved-ikke-hvilken dag i træk, og at der ikke sker en skid. Et negativt syn.
Men også det selv samme element vil kunne opfattes både positivt og negativt: Den nypløjede jord kan opfattes som gold, stillestående og deprimerende. Men man kan også se den samme jord som en fundamental urkraft, hvor de brune nuancer kommunikerer noget varmt, solidt og jordbundet. Man kan sige, at ens mind-set forandrer virkeligheden.

Sådan kan jeg have det med kunst. Sådan har jeg det med billedkunst. Det meste. Jeg kan mene ét – og i det næste øjeblik noget andet.
Den, der siger, at billedkunst kan besidde eviggyldige kvaliteter, kvaliteter, der vil kunne eksistere på tværs af kultur og tid, lyver. Du er en løgner. Kunst er dynamisk lig udsigten fra vinduet, og det er mig, beskueren, der bidrager med dynamikken.

Tilbage til øvelsen: Forestil dig nu, at der løber en ræv forbi, måske hen over en mark.
Du får en noget uventet oplevelse. Du ”vågner”. Ikke, at du ikke har set en ræv før, det sker bare langtfra hver dag.

Sådan kan jeg have det med billedkunst, og jeg ved aldrig, hvornår det sker. Det kan ske i det lokale galleri, medieret via internettet, eller på den stort anlagte udstilling på et museum. Det er en oplevelse, der ikke er bundet til en bestemt kunstner. Snarere bundet til et enkelt værk, der kan stamme fra rigtigt mange forskellige kunstnere, store og små, selvom jeg vil imødekomme med, at der måske er en tendens til, at nogle kunstnere hyppigere slipper ”en ræv” løs end andre.

Tilbage til udsigten: Forestil dig nu, at der lunter en bjørn forbi. Okay?! Her lever ingen bjørne, men det er en bjørn. Dette er sjældent. Ikke fysisk umuligt (den kunne være svømmet over fra Sverige), – men meget sjældent. Der er tale om en oplevelse ud over det sædvanlige.

Der går år imellem, at jeg ser en ”bjørn” i billedkunst, Men jeg tror, det skete for et par uger siden. Og det var ”en digitalt medieret bjørn”. Det skete på en af Sotheby’s auktioner, hvor et værk af Banksy makulerede umiddelbart efter hammerslag og utilsigtet gik i stå midtvejs.
Men jeg er naturligvis usikker her: Skete det virkeligt, eller var det et PR-stunt, Fake News? Og var det nu en bjørn? Måske var det snarere en stor ræv, – lad os kalde det ”en ulv”.
Men jeg kan godt nævne eksempler, der for mig helt sikkert er bjørne: Marcel Duchamp’s Fountain, som bl.a. kan ses på Moderna Museet i Stockholm, og Piet Mondrian’s værk med titlen ” Broadway Boogie Woogie” som kan ses på MoMA, NYC, og endelig Olga Rozanova’s radikale maleri ”Green Stripe” fra 1917.

Men bjørne, ulve og ræve til side: Det centrale er, at kunst i højere grad bør opfattes som en dynamisk størrelse, hvor den, der ser, er dynamikken.
Som beskrevet i indledningen: Udsigten kan være den samme, men vores tilgang er dynamisk. Vi bør hylde denne erkendelse og hylde denne dynamik. Kun ved at erkende kan vi arbejde med vores tilgang. Og det er tilgangen, ”positiv” eller ”negativ”, der et stykke hen ad vejen afgør, om der er tale om god eller dårlig kunst.

December, 2018 (opdateret april 2019)
Jan Skovgård

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s